Pacatele “comune”

Am sa incep prin a sublinia faptul ca acest articol este “de interes” pentru persoanele care se considera ca fiind crestine. Deci, daca nu ai absolut nici o treaba cu “Al’ de Sus”, iti recomand sa nu-ti pierzi 5 minute din viata citind o chestie care s-ar putea sa nu te intereseze chiar deloc.

Acum ca am stabilit “targetul”, sa-i “dam bataie”.

Am fost crescut si educat intr-o familie crestina, dupa anumite “standarde” si “valori” (as zice mai mult pattern-uri). Aceste valori sunt (sau ar trebui sa fie) determinate de o lista scurta si simplu de inteles, si anume Cele 10 Porunci. Stiu ca majoritatea dintre voi nu le stiti pe de rost, asa ca le voi reda mai jos.

1. “Sa nu ai alti dumnezei afara de Mine.” (Ex. 20:3)

2. “Sa nu-ti faci chip cioplit, nici vreo infatisare a lucrurilor cari sintsus in ceruri, sau jos pe pamint, sau in apele mai de jos de cit pamintul. Sa nu te inchini inaintea lor, si sa nu le slujesti; caci Eu, Domnul,Dumnezeul tau, sint un Dumnezeu gelos, care pedepsesc nelegiuirea parintilorin copii pina la al treilea si la al patrulea neam al celor ce Ma urasc, si Ma indur pina la al miilea neam de cei ce Ma iubesc si pazesc poruncile Mele.” (Ex. 20:4-5)

3. “Sa nu iei in desert Numele Domnului, Dumnezeului tau; caci Domnul nu va lasa nepedepsit pe cel ce va lua in desert Numele Lui.” (Ex.20:7)

4. “Adu-ti aminte de ziua de odihna, ca s-o sfintesti. Sa lucrezi sase zile, si sa-ti faci lucrul tau. Dar ziua a saptea este ziua de odihna inchinata Domnului, Dumnezeuluitau: sa nu faci nicio lucrare in ea, nici tu, nici fiul tau, nici fiicata, nici robul tau, nici roaba ta, nici vita ta, nici strainul care estein casa ta. Caci in sase zile a facut Domnul cerurile, pamintul si marea,si tot ce este in ele, iar in ziua a saptea S-a odihnit: de aceea a binecuvintat Domnul ziua de odihna si a sfintit-o.” (Ex.20:8-11)

5. “Cinsteste pe tatal tau si pe mama ta, pentruca sa ti se lungeasca zilele in tara, pe care ti-o da Domnul, Dumnezeul tau.” (Ex.20:12)

6. “Sa nu ucizi.” (Ex.20:13)

7. “Sa nu preacurvesti.” (Ex.20:14)

8. “Sa nu furi.” (Ex.20:15)

9. “Sa nu marturisesti strimb impotriva aproapelui tau.” (Ex. 20:16)

10. “Sa nu poftesti casa aproapelui tau; sa nu poftesti nevasta aproapeluitau, nici robul lui, nici roaba lui, nici boul lui, nici magarul lui, nicivreun alt lucru, care este al aproapelui tau.” (Ex.20:17)

In Noul Testament Isus specifica (Matei 22:34-40) faptul ca, la cele 10 porunci, se mai “adauga” doua, care sunt “superioare” celor 10.

1.  “Să iubeşti pe Domnul, Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu toată puterea ta.” (Deuteronom 6:5)

2. “Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi.” (Romani 13:9)

Haideti sa vedem daca exista vreo relatie de superioritate/inferioritate.

“Pentru că cine va păzi toată legea, dar va greşi într-o singură poruncă, s-a făcut vinovat faţă de toate poruncile. (Iacov 2:10)”

Nu exista nici un text in intreaga Biblie care sa afirme (sau macar sa insinueze) ceva diferit fata de afirmatiile de mai sus. Ele sunt valabile in orice denominatiune, indiferent de culoare (ordodox, catolic sau neoprotestant).

Deci pe scurt, toata lumea e de acord cu faptul ca:

  • Dumnezeu a dat 10 porunci
  • toate cele 10 porunci sunt egale
  • Isus a specificat ca, pe langa cele 10 porunci, mai exista doua “porunci” care se refera la dragoste (in relatia dintre oameni->oameni si oameni->Dumnezeu)

Se specifica in Biblie pe undeva cum ca X porunci ar fi mai importante sau neimportante? Nu, ci dimpotriva, Iacov si Isus subliniaza faptul ca toate cele 10 sunt egale.

Buuuun. Acum ca vorbim cu totii de acelasi lucru, haideti sa mergem mai departe, la “miezul problemei”.

Pt. cei care nu stiu, in marea majoritate a bisericilor neoprotestante exista un “obicei” si anume ca, daca X membru a “calcat stramb”, este “pus sub cenzura” (adica e “suspendat”, ca sa spunem asa) sau este “exclus” (adica nu mai face parte din evidenta bisericii). Ca sa stabilim din capul locului, nici una din “pedepsele” de mai sus nu opresc omul sa mai vina/intre in biserica, ci ii afecteaza calitatea lui de membru. Deci nimeni nu te da afara.

Insa nici nu mai esti “primit cu flori la usa”.

Acest lucru se face in “scop didactic”. Adica daca X o face de oaie, este “admonestat” de catre conducerea bisericii, pentru a arata celorlalti membrii, si celor din afara bisericii, ca “noi nu ne jucam cu pacatul”.

Overall, daca o luam doar din pdv. didactic, acest lucru e…interesant. Gigel e dat afara din clasa a V-a B, pentru ca i-a furat creioanele lui Maricica. Gigel este un exemplu pentru Popescu si Vasilescu. Gigel poate totusi sa participe la cursuri.

Pana aici putem spune ca totul este ok. Personal nu sunt convins de faptul ca biserica trebuie sa “pedepseasca” pe cineva pt. ceva (pt. mine biserica are cu totul alt scop), insa aceasta e doar o parere personala.

Haideti insa sa vedem unde e “problema”.

Tin sa subliniez faptul ca, in cele ce urmeaza, voi discuta strict de lucrurile care s-au vazut/aplicat in Biserica Adventista de Ziua a Saptea. Nu stiu daca ele se aplica in general, la restul denominatiunilor, nu vreau sa vorbesc in necunostinta de cauza.

Problema apare atunci cand enoriasii sunt “pedepsiti” doar pentru calcarea anumitor porunci. Lucru pe care eu personal il consider jignitor si discriminator.

Concret, in 27 de ani de viata, am asistat la numeroase “excluderi” sau “puneri sub cenzura” pe marginea poruncii a 7-a (preacurvie). Am asistat la multe “admonestari” pe marginea diverselor puncte de credinta specifice (am spus specifice, nu biblice), de tipul “l-am vazut pe X beat in sant”, “l-am vazut pe Y cu tigara in gura”, sau “l-am vazut pe Z jucand la Cazino”.

Insa nu am vazut nici o excludere, sau nici o punere sub cenzura, pentru incalcarea poruncii a 3-a (injuraturile “de Dumnezeu”), a 5-a (respectul fata de parinti), a 8-a (furt) a 9-a (minciuna), sau  a 10-a (invidia).

De ce? E simplu: pt. ca pacatele care intra sub incidenta poruncilor 1,2, 3, 5, 8, 9 si 10 sunt niste pacate comune!

E “normal” ca masina sau casa ta sa fie cel mai important lucru din viata ta. E “comun” sa mai tragi cate o injuratura. E comun sa nu-ti respecti parintii. E de-a dreptul obisnuit sa minti, sa furi, sa fi invidios. De cate ori ai mintit ieri? De cate ori ai fost invidios, saptamana trecuta, pe cineva de langa tine? De cate ori ti-ai furat clientul in ultima luna? De multe ori…asa-i?

Si totusi…te-a “exclus” cineva din biserica? Sau macar te-a “pus sub cenzura”? Nu…pentru ca ai facut niste pacate comune. Si daca X te-ar fi tras la raspundere, ai fi putut foarte simplu “sa-i intorci pacatul inapoi”, pt. ca si tu l-ai vazut pe el (sau pe ei) cand au injurat, mintit sau furat. Insa nu ai spus nimic, si nici nu vei spune, pt. ca defectele de mai sus sunt generale si sunt acceptate – tacit! – ca fiind normale. Atunci cand conjugi un pacat la toate persoanele (eu…, tu…, el…, ea…) e cam greu sa lovesti cu paru’.

Toti “exclusii” si “cenzuratii” au fost “pedepsiti” din cauza “pacatelor exceptionale”. X e mort de beat in sant: il punem sub cenzura! X e cu tigara in gura: il punem sub cenzura! X joaca la pacanele: il punem sub cenzura! X si-a inselat nevasta: il excludem! Pai…de ce?! Cum de ce…ca sa fie un exemplu pentru restul enoriasilor!

Pai mai oameni buni, cum ramane cu restul poruncilor?!

Faptul ca X minte nu e la fel de rau (poate chiar mai rau!) ca si faptul ca X e mort de beat in sant?! Sau faptul ca X joaca la Cazino nu e la fel de rau ca si faptul ca X a furat Statul (nu uita, si furtul de la Stat e furt! – Matei 22:17-22)?! Pai ai vazut tu pe cineva sa fie exclus, sau pus sub cenzura, pt. ca nu a rupt o factura?! Evident ca nu, nu de alta dar si biserica mai lucreaza “la negru” (decontarea “bonurilor de benzina” e doar un mic exemplu).

Faptul ca X e picat sub masa, beat crita, nu e la fel de rau ca si invidia pe care o porti tu fata de Z, care are un BMW si o casa cu 2 etaje? Sau faptul ca X e cu tigara in gura nu e la fel de rau ca si lipsa totala de respect pe care o ai fata de parintii tai (ca sa nu mai vorbim de respectul pentru cei din jurul tau)? Nu de alta dar Dumnezeu imi spune ca toate aceste lucruri sunt la fel de rele. Chiar si un ateu ti-ar putea spune acest lucru, judecand doar dupa criterii etice.

Faptul ca doamna X si-a inselat sotul nu e la fel de rau ca si faptul ca domnul Y a furat? Poti tu sa decizi si sa judeci adevarata situatie? Poti tu sa sti ce e in casa lor, daca e – sau daca a fost vreodata – o “casa” acolo?

Nu. Tu sti doar ca trebuie sa ridici mana la “votul pentru”. Tu sti doar ca doamna X va fi un exemplu pentru restul doamnelor care s-au gandit candva sa-si insele sotul. Care sot stie toata lumea ca umba cu “aia tinerica”, insa…e prezbiter…sau e fratele lui…sau da zecime multa…

Concluzia mea e una simpla: ori pedepsim, ori nu pedepsim. Daca alegem sa pedepsim, trebuie sa pedepsim tot. Nu cred ca la Dumnezeu exista loc de discriminare.

E oare insa treaba mea sa-l pedepsesc pe X? Nu exista oare un Dumnezeu, cu legile si pedepsele lui? Nu exista oare “Cezarul”, cu legile si pedepsele lui?

Va dati seama ca biserica isi doreste sa fie un “mic Dumnezeu”? Sau un “mic Cezar”?

Daca nu e asa…atunci te invit sa-ti prezinti cat mai repede “cererea de retragere” din biserica, nu de alta dar ieri, sau alaltaieri, ai mintit. Sau ai fost invidios/invidioasa. Sau ai furat (de la Stat, de la un client, de la un coleg…). Ai pacatuit. Deci trebuie sa fi pedepsit. Trebuie sa fi dat drept exemplu. Faptul ca tu vei fi pedepsit/a – public! – pt. minciuna ii va determina, cu siguranta, pe cei din jurul tau sa nu mai minta niciodata. Enjoy.

Să iubeşti pe Domnul, Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu toată puterea ta.

5 Comments

  1. Până când biserica nu va zice: „Extra Ecclesiam nulla salus” avem voie să credem că cei excluși vor fi mântuiți „înaintea” celor „sfinți” din biserică.  E o chestie pur organizațională. Nu există niciun text în Biblie care să ne spună pentru călcarea căror porunci să excludem și pentru care să dăm cenzură. Dar biserica, prin ințelepciune de la Domnul ia acestă măsuri doar pentru a descuraja păcatele mari. Aici e o problemă, ar trebui descurajate și cele mici, dar… 

  2.  O opinie strict personala, si doar din punctul meu de vedere (ca si cand as putea vorbi in numele altuia :): Asa: deci, m-am considerat o persoana credincioasa, cu “frica de Dumnezeu” ca sa ma exprim asa. Chiar daca sunt de confesiune ortodoxa, nu am absolut nici o problema cu persoanele de alta confesiune si le respect. Nu consider ca o religie ar fi superioara alteia, atata timp cat respecta normele si principiile morale, lucrurile de bun-simt, cat promoveaza iubirea universala si respectul fata de aproapele, moderatia si toleranta. Insa, consider ca exista o hiba in ceea ce se numeste acum “biserica”, mai exact in institutia Bisericii..si problema este,..exact asta: ca Biserica a devenit prea “institutionalizata”, ca ne lovim la tot pasul de dogme si norme  – unele dintre ele fara absolut nici o legatura cu starea de spirit pe care ti-o da faptul de a fi crestin. Ok… deci, parerea mea: biserica este o institutie in prezent, deci este organizata si condusa de oameni, ca atare, este categoric susceptibila la greseli, deoarece, nu-i asa? nimeni nu este perfect. Exista exemple de fetze bisericesti care propovaduiesc cele 10 porunci si care tin predici rasunatoare despre ce inseamna sa fi crestin, si cand sunt in timpul liber – comit adulter, fumeaza, beau si mint. Despre faptul ca un pacat e mai grav decat altul, si ca ii da dreptul lui X sa te “excomunice”… doar Dumnezeu are dreptul sa judece pe fiecare dintre noi, un alt om in nici un caz – decat atunci cand ii provoci un rau in mod intentionat. Si nu cred ca exista oameni sa comita lucruri in scopul de a face rau, pt ca asa se simt ei bine. Sau daca sunt, cred ca au probleme de alta natura. Nu cred in raul absolut. Concluzia: sa minti sau sa furi, sau sa comiti adulter, sunt la fel de grave pentru cel care le face pentru ca il ucid pe dinauntru. Ca om. Noi,  stigmatizandu-l pe cel care a facut unele dintre aceste pacate, ne alaturam multimii care arunca cu pietre si care il ucide “inca o data”, fapt ce nu ne da deloc statutul de crestin. Nu cred ca Dumnezeu isi doreste asa ceva.

  3. Solutia care ar fi in final?
    Oricum vremurile se schimba, noul manual al comunitatii e foarte vag..
    Nu e usor sa excluzi o persoana din biserica, sa ridici mana cand se cere un vot de excludere, mai ales cand stii ca si tu ai pacatele tale, dar personal cred ca avem, sau ar trebui sa avem niste principii. 
    Un membru al bisericii adventiste e exclus din biserica, nu din cer, si nu ii este luata sansa la mantuire. Cand devii membru esti de acord cu principiile bisericii.
    Incalcam cu totii cele 10 porunci, sincera sa fiu, cred ca porunca a 4-a, cea care ne defineste cel mai mult e mai incalcata decat porunca a 7-a. Daca ar fi sa judecam dupa fiecare porunca, biserica ar ramane goala…
    De obicei excluderile sunt facute pe ceea ce ne afecteaza mai mult: porunca a 7-a. Nu cred ca ar trebui sa incurajam divortul, nu spun ca ar trebui sa incurajam furtul, dar pentru mine e mult mai dureros cand o familie se destrama, iar tinerii din ziua de azi nu mai pun pret pe familie. Sunt de acord cu unele cazuri de divort, mai ales cand este vorba de violenta in familie, dar atunci cand cei doi nu mai vor sa “lupte” pentru familia lor si renunta atat de usor, nu sunt de acord.  Domnul ne va judeca pe toti dupa faptele noastre… Tot ce pot eu sa fac, este sa imi arat dezacordul in mod public in momentul votului.

    1. Si cum ramane cu pacatele egale? 🙂 Tu ridici mana pt. a dezaproba un pacat, din 10. Pe restul 9…nu le dezaproba nimeni? 🙂

      Problema e simpla. In momentul in care ai 10 reguli, trebuie sa le respecti pe toate. Implicit trebuie sa le sanctionezi pe toate. Daca sanctionezi doar una din cele 10, inseamna ca incurajezi incalcarea celorlalte noua, prin acceptarea tacita. Deci faptul ca-l excluzi pe X pt. ca a incalcat porunca Y, insa nu-l excluzi pe acelasi X cand a incalcat porunca Z, il incurajeaza pe el – si pe cei din jurul lui – sa incalce porunca Z.

      Ce ai scris tu mai sus e “scuza standard” in Biserica Adventista. “Pai cum frate, porunca a 7-a e grava, afecteaza multa lume!”. 100% corect. Insa minciuna afecteaza MULT mai multa lume. Constient, sau inconstient.

      Sa nu imi spui ca incalcarea unei *anumite* porunci are efecte pe termen lung mai mari decat incalcarea *altei* porunci, nu de alta dar ai sfida Divinitatea. Nu ai cum sa cunosti viitorul. O “mica minciunica” spusa astazi poate – sau nu poate, cu siguranta – va avea efecte negative in viitor.

      Si iti mai dau ceva de gandit. Ca sa incalci porunca a 7-a trebuie sa incalci mai intai poruncile 9 si 10. Deci, gandit rational/prin eliminare, daca ai sanctiona poruncile 9 si 10 nu s-ar mai ajunge la incalcarea poruncii a 7-a. 🙂

      Toate poruncile sunt cat se poate de legate intre ele, motiv pt. care Iacov a si facut afirmatia citata in articol.

  4. Pingback: polimedia.us/fain

Leave a Comment

Your email address will not be published.